😤“Jestem bardzo zła”;
😤“Zaraz się wścieknę”;
😤“Bardzo mnie to złości”;
😤“To nie niesprawiedliwe”,

❓A Ty co robisz, jak czujesz złość?


Wokół tego uczucia powstało wiele mitów i krzywdzących sposób jej wyrażania. A tak naprawdę panowanie nad złością, wyrażanie jej w społecznie akceptowany sposób jest jednym z najważniejszych zadań w procesie wychowania dzieci, a także nieustannej pracy nad sobą w wieku dorosłym.

Złość  jest naturalnym, normalnym, ludzkim uczuciem, które jest pierwotne i nieuniknione, co oznacza, że jest niezależne od woli człowieka. 

Każdy z nas odczuwa złość, bez względu na wiek, płeć, wychowanie, miejsca zamieszkania.

Złość nie jest stylem zachowania, a emocją, opartej na fizjologii. 

Ma szczególną i ważną funkcję w naszym życiu:

✅w trudnych sytuacjach mobilizuję do działania i pozwala uświadomić sobie, że coś nie gra, budzi naszą sprawczość, uczy szacunku do nas samych  jak i do innych ludzi.

Chroniczne tłumienie lub wyrażanie złości w sposób agresywny stanowi poważne zagrożenie życia. Kłopoty ze snem, bóle głowy, zmęczenie, problemy żołądkowe, ciągle podniesione ciśnienie, choroby serca to najbardziej znane somatyczne odpowiedzi ciała na nieadekwatne reagowanie na pojawienie się tej emocji. 

Nie ma uniwersalnej metody na radzenie sobie ze złością (jest zbyt złożona i skomplikowana), ale mam kilka podpowiedzi, które pozwolą reagować asertywnie, kiedy wpadniesz w złość:

☝️Daj sobie chwilę na ochłonięcie (nawet w formie odliczenia od 10 do 0, zmień pozycję ciała)

👆Zastanów się, co tak naprawdę wywołuje złość, co w obecnej sytuacji Cię złości? Co w Twoim otoczeniu jest irytujące: korki, tłum, hałas, temperatura? Może złość wywołana jest zmęczeniem, głodem, złym samopoczuciem? Może wydarzyło się coś wcześniej i teraz czujesz narastającą frustrację i byle drobiazg wyprowadza Cię z równowagi? Świadomośc źródła swojej złości pozwoli przejść do trzeciego i najważniejszego punktu;

👌Wypracuj rozwiązania problemu, źródła tego uczucia. Jeśli złość zostanie tylko wyrażona (w sposób agresywny, asertywny lub stłumiony), a nie stworzy  płaszczyzny do rozwiązania jej źródła, twoja irytacja może nadal narastać. Nie wystarczy powiedzieć” jestem wściekła”, trzeba dodać co o tym myślę i co mogę/możemy z tym zrobić. Dostosuj reakcję: jeśli sytuacja na to pozwala rozwiąż od razu problem, jeśli nie, to zaplanuj na to czas i się wcześniej przygotuj.

Uwalnianie złości jest wartością jedynie o tyle, o ile stwarza płaszczyznę rozwiązania problemu. Najzdrowszy sposób radzenia sobie ze złością to: ochłonięcie, spojrzenie  z pewnej perspektywy. 

Świadomość co ją wywołuję, pozwoli wypracować efektywne sposoby radzenia sobie ze złością (np. poprzez poprawę relacji, unikania pewnych sytuacji, miejsc, zmianę postawy życia, poprawę jakości komunikacji, etc.)