Odmawianie

Wyznaczaj granice, nauczyć się mówić „nie”, broń swoich racji, zajmij stanowisko. To przykłady wyrażeń kojarzonych z postawą asertywną. I choć są to ważne postulaty w osiąganiu pożądanych celów to asertywność jest czymś znacznie większym. 


Dla wielu ludzi wyrażanie pozytywnych, pełnych życzliwości i serdeczności uczuć jest trudniejsze niż obrona swojego zdania. Strach przed odrzuceniem lub bycia postrzeganym jako “miękki”, zakłopotanie, zawstydzenie – to przeszkody i często wymówki przed spontanicznym, pozytywnym wyrażaniu serdeczności, troski i miłości, dostrzeżenia wysiłków drugiego człowieka.

Bycie życzliwą osobą, która otwarcie komunikuje, ale też przyjmuje serdeczność jest w dzisiejszych czasach ” wysoce ryzykowne”. A przecież świat właśnie tego potrzebuje – pozytywnych, pełnych troski relacji między ludźmi. Bez względu na to jak bardzo chcemy być autonomiczni, jesteśmy istotami społecznymi wzajemnie zależnymi od siebie. Róbmy co możemy, aby budować równorzędne pozytywne relacje między sobą. Równość, wzajemny szacunek, uprzejmość to metody wysoce asertywnego działania.

A jak to zrobić, by wyrazić drugiej osobie „znaczysz dla mnie teraz bardzo dużo”. Poniżej tylko kilka propozycji, wybranego z dużego wachlarza możliwości:

Przykłady na pewno są Ci dobrze znane, ale zbyt rzadko je wyrażamy  – bo przecież ” ona na pewno wie, co czuję”  lub ” jemu nie zależy żeby to usłyszeć”… 

-> ale komu nie zależy żeby to usłyszeć ? 🙂 

Wszyscy chcemy wiedzieć, że innym zależy na nas i się o nas troszczą. Bo jak nam brakuje takich komunikatów od najbliższych to zaczynamy wątpić i szukać ludzkiego ciepła gdzieś indziej. 

Troskliwe działania nie tylko trafiają do otrzymującego, ale także wywołują cieple uczucia w obdarzającym. I choć pojawia się strach przed odrzuceniem to odważne i troskliwa serdeczność daje zastrzyk energii i witalności. 

Nie czekajmy,  aż inni przejmą inicjatywę. Podejmijmy ryzyko wyciągnięcia ręki. To prosty sposób służący trosce o innych i siebie i ważny krok w kierunku większej asertywnosci i radości.

A Ty jakie masz sposoby na pozytywną asertywność?